Tuesday 12 April 2011

ASAM JAWA..masam dan manis..

"Tamarindus indica" ataupun asam jawa sejenis buah yang masam namun ada juga yang manis. Kalau di Padang Besar ada banyak gerai yang jual buah asam yang manis. Memang rasanya manis. Buah asam ni kalernya putih kehijauan waktu muda dan bertukar menjadi merah kecoklatan bila dah masak. Buah asam yang diantara muda dan masak adalah time yang paling sedap untuk dimakan bersama garam belacan ataupun makan begitu saja..mak aku panggil asam mengapur..

Biji asam kaler hitam coklat dan sangat keras. Masa zaman aku sekolah rendah selalu aku kutip biji asam bawa pergi sekolah sebagai calculator hehehe..masa baru-baru nak belajar mengira tambah tolak. Habis mengira,biji asam dijadikan peluru untuk main perang2..hahaha lawak betul. Biji asam juga aku guna untuk main congkak bila xde guli. Klasik betul permainan orang dulu2..

- pokok buah asam, besar dan tinggi -

Berbalik kepada asam jawa, proses hendak buat asam jawa ni xsusah mana, buang kulit buang pulur buang biji so dapat la asam jawa. Pokok asam selalunya besar dan tinggi, untuk dapatkan buahnya boleh tunggu buah asam 2 gugur sendiri ataupun goncang bagi jatuh. Selalunya kena goncang ar, baru banyak jatuh lagipun buah asam yang dah masak senang luruh. Merujuk gambar di bawah adalah proses-proses menghasilkan asam jawa. Ni aku dan mak aku buat sendiri tanpa bahan-bahan pengawet hehehe

- buah asam -


- kulit sudah dibuang, begini la rupanya isi buah asam -

- selepas dibuang pulur -


- inilah asam jawa yang siap diproses selepas dibuang biji -


- biji buah asam -

Asam jawa selalu digunakan dalam masakan namun asam jawa ni banyak khasiat dalam perubatan tradisional. Air asam jawa boleh melegakan batuk dan perit tekak. Selain itu air asam jawa dicampur bersama bedak sejuk boleh merawat bisul, kudis dan jerawat. Baru-baru dekat leher aku jadi kayap so aku letak bedak sejuk dengan air asam jawa alhamdulillah kayap aku jadi kering dan lega. Begitu berkhasiat asam jawa, walaupun kita berada di zaman moden namun janganlah kita lupa akan petua2 orang dahulu kala yang amat mujarab dan berkhasiat.


xoxo
buntal-buntal

No comments:

Post a Comment