Sunday 13 March 2011

THE EGGPLANT..cantik warnanya ungu...

Salah satu pokok yg ada kat kebun mak aku adalah pokok terung. Nama botaninya Solanum melongena dan Eggplant adalah nama inggeris. Buah terung ada pelbagai saiz : bulat, bujur, panjang dan dari kecik sampai besar. Kaler buah dia ungu, hijau dan putih tp yang byk jual kt pasar2 yg kaler ungu..Terung ni dikategorikan sebagai buah beri sebab ada byk biji yang kecil dan lembut.

- Buah Terung -

Kat kebun umah aku, mak aku tanam terung panjang dan terung bulat kecik (bkn terung pipit ek). Nama je terung panjang tp xpanjang mana pn tp kira ok ar boleh wat makan gak. Walaupn ada beberapa pokok je tp banyak gak la buah terung ni sampai blh sedekah kt jiran2 aku. Mak aku tanam bkn utk jual tp utk mgisi masa lapang sambil berbakti pd tanah. Buah terung ni xcantik mcm jual kt pasar, aku pn xtau nape dia jd xcantik. Cantik xpenting, yg penting isi dalamnya. 

- rimbunan pokok terung -

Buah terung ni sedap di masak pajeri terung. Ada sesetengah orang suka masak terung ni dengan goreng berlada, enak gak ar rasanye tp aku lg suka masak pajeri. Kadang2 ayah aku suka wat ulam dgn cara bakar tp jgn ar sampai hangus, sedang2 je bakar terung 2. Tp bagi terung bulat kecik slalunye ayah aku rebus aje utk dijadikan ulam.

- Bunganya yg kaler antara putih hingga ungu -

xoxo
buntal-buntal

No comments:

Post a Comment